Monday, October 18, 2010

Wanita

Bismillah....Islam telah menghargai kewanitaan wanita dan Islam menganggap wanita sebagai unsur penyempurnaan bagi kaum lelaki, sebagaimana lelaki juga penyempurna bagi wanita. Maka wanita adalah penolong bagi kaum lelaki untuk menyempurnakan keperibadian dan sebaliknya.

Allah SWT berfirman yang bermaksud :

Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingati kebesaran Allah. ( Surah al-Dhariyat: 49 )

Lelaki dan wanita umpama aur dengan tebing yang saling memerlukan antara satu sama lain. Ketika Nabi Adam berasa sunyi ketika berada di dalam syurga maka Allah SWT mencipta Hawa sebagai peneman hidupnya sebagaiman firman Allah SWT yang bermaksud :

Dan Kami berfirman : "Hai Adam, diamilah oleh kamu dan isterimu syurga ini, dan makan makanannya yang banyak lagi baik di mana saja yang kamu sukai, dan janganlah kamu dekati pohon ini, yang menyebabkan kamu termasuk di kalangan orang-orang yang zalim." ( Surah al-Baqarah: 35 )

Oleh itu..wanita bukanlah lelaki, karena wanita itu menyempurnakan kehidupan lelaki. begitu juga sebaliknya. 

Firman Allah SWT yang maksudnya :

Maka tatkala isteri 'Imran melahirkan anaknya, dia pun berkata: "Ya Tuhanku, sesungguhnya aku melahirkan seorang anak perempuan; dan Allah lebih mengetahui apa yang dia lahirkannya itu; dan anak lelaki tidaklah seperti anak perempuan. Sesungguhnya aku telah menamai dia Maryam dan aku mohon perlindungan untuknya serta anak-anak keturunannya kepada (pemeliharaan) Engkau daripada syaitan yang direjam." ( Surah Ali Imran: 36 )

Berdasarkan pandangan terhadap fitrah wanita dan kewajipan yang harus dilakukan dalam hubungannya dengan kaum lelaki, maka Islam memperlakukan wanita secara terhormat bagi dari segi aturannya, perintah-perintahnya dan hukum-hukumnya.

Subhanallah...sesungguhnya Islam telah memelihara wanita secara fitrah dan mengakui peranannya dalam masyarakat. Maka Islam tidak merendahkannya dan tidak menghinanya, akan tetapi Islam berusaha untuk menentang dan menolak segala usaha yang menghina dan merendahkan darjat dan maruah wanita dan memeliharanya daripada segala bentuk penindasan.

Allahu Akbar...Subhanallah....wanita itu sungguh tinggi nilainya...Subhanallah..

"Wanita...dijadikan dengan penuh kemuliaan...kembalilah kepada fitrah asal kejadian...ingatilah Dia sang Maha Pencipta....wahai Wanita...contohilah peribadi Ummul Mukminin...Subhanallah..."

maaf ya teman2ku..andai ada yg salah.... ^_^

No comments: